پزشکی و سلامت

ساخت وبلاگ

علائم تنگی مقعد همیشه دقیقاً یکسان نیست، اما برخی علائم کلی وجود دارد که می توان درباره آنها صحبت کرد. به عنوان مثال، یبوست به دلیل مشکل در دفع مدفوع اجتناب ناپذیر است. علائم تنگی مقعد نیز ممکن است شامل موارد زیر باشد:

خونریزی از رکتوم
خون در مدفوع
درد شکم
نفخ شکم
درد هنگام دفع و اجابت مزاج
نشت مدفوع
مدفوع باریک یا نازک
نشانه های تنگ شدن کون چیست
برای مبتلایان به بیماری کرون، تمایز مهمی وجود دارد: تمایزی که ممکن است نیاز به تشخیص یک پزشک با تجربه پزشکی داشته باشد. بیماری کرون یک بیماری التهابی روده است که اغلب با تنگی مقعد مرتبط است. این می تواند باعث تنگی مقعد شود، اما می تواند منجر به تشخیص اشتباه شود زیرا علائم بیماری کرون گاهی اوقات شبیه علائم تنگی رکتوم می باشند.

تشخیص دقیق تنگی مقعد و دکتر
تشخیص تنگی مقعد را می توان به صورت خفیف، متوسط ​​یا شدید طبقه بندی کرد. به طور کلی می توان گفت که تشخیص این عارضه نسبتا ساده است و دکتر می تواند طی یک معاینه فیزیکی به راحتی آن را تشخیص دهد. نکته ای که وجود دارد این است که باید به یک دکتر متخصص مراجعه کنید اما کدام دکتر؟!

بهترین گزینه برای تشخیص دقیق جراح آنورکتال یا گوارش است. روش های دقیق برای تشخیص عبارتند از:

ام آر آی MRI
آنوسکوپی
کولونوسکوپی
سیگموئیدوسکوپی
درمان تنگی مقعدی
برای این دسته از بیماران؛ روش اتساع مقعد یا دیلاتاسیون برای جلوگیری از کوچکتر شدن دهانه مقعد و در نتیجه افزایش اندازه دهانه برای تسکین درد انجام می شود. گشادکننده مقعد در اندازه های مختلف وجود دارد و به آرامی این ناحیه را باز تر می کند. آنها پس از جراحی رکتوم یا ناشی از تشخیص پس از معاینه رکتوم مورد نیاز هستند. ادامه دادن این روش می تواند از چند هفته تا چند ماه متغیر باشد. سایر روش های درمان تنگ شدن مقعد عبارتند از:

عمل تنگ شدن مقعد
روشی که برای رفع تنگی مقعد انجام می شود آنوپلاستی نامیده می شود. انواع مختلفی از این روش وجود دارد و بسته به اندازه و ساختار تنگی فرد بیمار انتخاب می شود و روش دوم اسفنکتروتومی است؛ روشی که در آن عضله اسفنکتر مقعد برای باز کردن کانال مقعد بریده می شود.

روش های طب سنتی
خوشبختانه، حتی پیشگیری از بروز این بیماری بهترین درمان است. اما این همیشه هم گزینه های پیشگیری در دسترس نبوده و افراد به طور غیر ارادی دچار این عارضه می شوند.

برخی از اقدامات پیشگیرانه که به عنوان روش های طب سنتی شناخته می شوند، عبارتند از:

مکمل های فیبر؛ فیبر بیشتر در رژیم غذایی شما به طور طبیعی مدفوع را نرم می کند و به آنها اجازه می دهد راحت تر دفع شوند
نرم کننده های مدفوع یا ملین های نرم کننده که به مدفوع رطوبت می افزایند.

پزشکی و سلامت...
ما را در سایت پزشکی و سلامت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : maralmah healthy بازدید : 100 تاريخ : شنبه 5 آذر 1401 ساعت: 3:31

عامل اصلی به وجود آمدن زگیل روی نقاط مختلف پا و دست نوعی از ویروس اچ پی وی یا همان پاپیلوم انسانی می باشد. این زائده ها به شکل های مختلف مسطح، خوشه ای یا تکی رشد می کنند. البته لازم به ذکر است که اندازه و شکل آنها بستگی به ضخامت پوست فرد و میزان مقاومت بدن با ویروس دارد.

احتمال ابتلا افرادی که سیستم بدنی نسبتا ضعیفی دارند، به زگیل دست و پا بیشتر است. به همین دلیل کودکان یا میانسالان بیشتر از دیگر افراد به این زائده ها روی دست و پا خود دچار می شوند.

نکته مهم دیگری که باید آن را جدی بگیرید، این است که وجود زخم های باز روی پوست در مواردی یکی از دلیل های اصلی ابتلا به ویروس hpv است.

یکی از سوالات رایج بیماران این است که آیا ویروس زگیل دست و پا با ویروس زگیل تناسلی یکی است؟ لازم است بدانید که ویروس ایجاد زگیل کلا در هر جای بدن ویروس اچ پی وی است ولی نوع ویروسی که باعث ایجاد زگیل در دست و پا می شود، با نوع ویروسی که باعث ایجاد زائده ها در دستگاه تناسلی می شود متفاوت است.

یکی از روش های تشخیص دقیق این دو عارضه از یکدیگر مشاهده عکس واضح زگیل تناسلی است.

دلیل و علت ابتلا به زگیل دست و پا

روش های انتقال 

یکی از بسترهای مناسب برای انتقال زگیل پا محیط های مرطوب می باشد. در نتیجه در استخر ها شانس انتقال این ویروس بالاست. همچنین در صورت دست دادن با شخصی که زگیل فعال یا سرباز در دست خود دارد، ممکن است که ویروس اچ پی وی منتقل شود.

لازم به ذکر است که سویه خطرناکی از ویروس اچ پی وی وجود داشته که منجر به زگیل تناسلی می شود. اچ پی وی از نوع زگیل تناسلی فقط از طریق رابطه جنسی و تماس نواحی تناسلی انتقال میابد.

پزشکی و سلامت...
ما را در سایت پزشکی و سلامت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : maralmah healthy بازدید : 100 تاريخ : جمعه 27 آبان 1401 ساعت: 23:20

 
درمان شقاق مقعدی با روش‌های دارویی و پزشکی
 
شقاق مقعدی یک بیماری شایع است که در آن یک پارگی دردناک در پوشش مقعد، سوراخ پشتی که در آن مدفوع دفع می‌شود، وجود دارد. اغلب به عنوان احساسی مانند عبور از شیشه شکسته توصیف می‌شود. علائم معمولی شقاق مقعدی احساس پارگی یا سوزش و معمولاً مقدار کمی خونریزی قرمز روشن در طول و بعد از اجابت مزاج است. این وضعیت می‌تواند بسیار دردناک باشد.

تخمین زده می شود که از هر ۱۰ نفر یک نفر ممکن است در طول زندگی خود دچار شقاق مقعدی شود. اگرچه نمی توان رقم دقیقی را تعیین کرد، زیرا ممکن است برخی از افراد از صحبت کردن در مورد این بیماری با پزشک خود خجالت بکشند.
شکست و به نتیجه نرسیدن درمان دارویی نشانه ای برای درمان جراحی است. معمولا بیماران در تلاش‌های مداوم برای یافتن یک درمان پزشکی جایگزین برای شقاق مقعدی هستند که به اندازه روش‌های جراحی و شقاق برای این بیماری موثر باشد.

 

علل ایجاد شقاق مقعدی

شقاق مقعدی اغلب در اثر آسیب به مجرای پشتی (مقعد) ایجاد می‌شود. کشش و پارگی ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که فرد مدفوع سختی را دفع کند.
در بیشتر افراد، این آسیب پوستی بدون هیچ مشکلی به سرعت بهبود می‌یابد. با این حال، به نظر می‌رسد برخی از افراد فشار عضله اطراف مقعد (اسفنکتر مقعد) بالاتر از حد طبیعی دارند. عضله "سفت تر" از حد معمول است.
تصور می شود که این افزایش فشار ممکن است خون رسانی به مقعد را کاهش دهد و در نتیجه روند بهبود زخم را به تاخیر بیندازد. انقباض عضلات می‌تواند باعث ایجاد پارگی مقعد (شقاق) شود.
یبوست می‌تواند احتمال ایجاد شقاق مقعدی را افزایش دهد.یبوست یا زمانی اتفاق می افتد که مدفوع شما سفت شود و دفع آن سخت تر ویا دردناک تر باشد، یا اینکه دفعات دفع مدفوع شما به میزان قابل توجهی کمتر از حد معمول باشد.
برخی از داروها به ویژه مسکن های قوی می توانند شما را دچار یبوست کنند. شرایط پزشکی مانند کم کاری غده تیروئید نیز همینطور است.
گاهی در صورت داشتن اسهال شدید، شقاق مقعدی رخ می‌دهد. شقاق مقعدی در دوران بارداری و زایمان نیز شایع است.در حدود 1 زن از هر 10 زن هنگام زایمان طبیعی به فیشر مبتلا می‌شوند.
در تعداد کمی از موارد، شقاق به دلایل دیگر رخ می‌دهد. به عنوان مثال، بیماری‌های التهابی روده مثل بیماری کرون، کولیت اولسراتیو یا یک عفونت مقاربتی مانند عفونت تبخال مقعدی

شقاق مقعد چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک شما معمولاً پارگی مقعد (شقاق) را با علائم معمول شما و با معاینه پوست اطراف (مقعد) تشخیص می‌دهد. معمولاً هیچ آزمایش دیگری لازم نیست، اما پزشک ممکن است به عوامل دیگری مشکوک شود و آزمایش‌های دیگری را فقط برای بررسی روده و مجرای پشتی ترتیب دهد.

 

درمان شقاق مقعد

هدف اصلی درمان شقاق مقعدی کاهش درد است. درمان شقاق مقعدی معمولاً با پیروی از یک رژیم غذایی با فیبر بالا و همچنین مصرف مایعات کافی برای نرم شدن مدفوع و جلوگیری از آسیب بیشتر به ناحیه در حین بهبود زخم آغاز می‌شود. معمولاً داروهای ضد درد نیز تجویز می شود.
معمولاً شقاق مقعدی با درمان خانگی بهبود می یابد. اما در مورد شقاق مزمن مقعد، گاهی اوقات جراحی توصیه می‌شود.

 

داروی شقاق مقعد

میزان تاثیر گذاری دارو و پماد برای درمان شقاق به عوامل مختلفی بستگی دارد، به طور مثال نوع این بیماری، علت ایجاد عارضه و سن بیمار و … همگی در نتیجه درمان دارویی اثرگذار هستند. اگر بیمار خیلی سریع و زمانی که فیشر در حالت حاد است، برای درمان اقدام کند، شانس رفع شقاق با مصرف پماد بیشتر است، معمولاً با چند روز مصرف دارو می‌توان علائم بیماری رفع نمود. داروهایی که برای تسکین درد و بهبود شقاق مقعد استفاده می‌شوند معمولا به شرح زیر است:

۱- کرم یا پماد بی حس کننده

این باید قبل از رفتن به توالت اعمال شود. کرم ها و پمادهای بی حس کننده را می توان با نسخه یا بدون نسخه تهیه کرد. پمادهای بی حس کننده فقط باید برای دوره های کوتاه تا حدود پنج تا هفت روز استفاده شوند، در غیر این صورت ممکن است پوست اطراف مقعد تحریک شود.

۲- کرم یا پماد استروئیدی

اگر تورم شدید باشد، ممکن است استروئیدهای موضعی برای کاهش تورم توصیه شود. این ممکن است به تسکین درد و هر گونه خارش کمک کند. برای جلوگیری از عوارض جانبی مانند نازک شدن پوست یا بزرگ شدن رگ های خونی، استروئیدها را نباید بیش از یک هفته در یک زمان استفاده کرد.

کرم شقاق

۳- مسکن ها

ایبوپروفن و پاراستامول می توانند به کاهش درد کمک کنند. از مصرف مواد افیونی باید اجتناب شود، زیرا این امر می تواند باعث یبوست شود که ممکن است وضعیت را بدتر کند و به طور بالقوه اعتیادآور باشد.

۴- نرم شدن مدفوع

اگر مدفوع نرم نگه داشته شود، شقاق مقعدی راحت‌تر بهبود می‌یابد تا راحت‌تر دفع شود. رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی مواد غذایی با فیبر بالا، مانند میوه، سبزیجات، غلات کامل، آجیل و دانه ها ممکن است کمک کننده باشد.
داروهایی که به‌عنوان نرم‌کننده مدفوع عمل می‌کنند نیز ممکن است با نسخه تهیه شوند یا از داروخانه‌ها بدون نسخه خریداری شوند.

۵- پماد نیتروگلیسیرین برای درمان شقاق

 نیتروگلیسیرین (گیلسیرین تری نیترات) از معروف ترین و بهترین پمادها برای درمان شقاق است که پزشک معرفی می‌کند. با استعمال این پماد ماده ای به نام نیتریک اکسید یا NO در بدن آزاد می‌شود. نیتریک اکسید گردش خون در این موضع را افزایش می‌دهد، در نتیجه از فشار داخلی عضله کاسته شده، بنابراین درد و سوزش مقعد نیز رفع می‌شود. با تداوم در مصرف می‌توان بیماری را به طور کامل از بین برد.

درمان شقاق با لیزر

شاید فکر کنید درمان شقاق مقعدی (درمان فیشر) به طور قطعی نیاز به تیغ و عمل جراحی دارد، ولی امروزه تکنیک درمانی نوین و بسیار اثربخشی تحت عنوان لیزر درمانی به وجود آمده است که در کمتر از یک ساعت بیماری شما را برای همیشه درمان می‌کند. درمان سریع شقاق مقعدی با لیزر، با تاباندن اشعه و پرتوهای لیزر به موضع بیماری و نفوذ این پرتوها به عمق پوست انجام می‌شود.

جراحی شقاق مقعد

نوع جراحی توصیه شده برای درمان شقاق مقعدی معمولاً اسفنکتروتومی است که هدف آن شل کردن اسفنکتر مقعد است. یک جراح عضله را برش می دهد تا عضله مقعد را شل کند، بنابراین خون رسانی را بهبود می بخشد و به بهبودی کمک می کند. بی اختیاری از عوارض احتمالی این جراحی است، بنابراین این جراحی فقط به افرادی توصیه می شود که علائم آنها با وجود دارو حداقل یک تا سه ماه ادامه داشته باشد. زمان بهبودی جراحی شقاق مقعد از فردی به فرد دیگر متفاوت است.
در روش درمان شقاق با لیزر، کانال مقعدی شما کمی شل می‌شود و با کمک اشعه لیزر زخم و ترک ناشی از این بیماری ترمیم می‌گردد. روش لیزر فیشر یک عمل سرپایی به شمار می‌رود که با بی حسی موضعی انجام می‌شود اما نتایج آن قطعی است.
عمل شقاق با لیزر در مقایسه با جراحی فیشر مزایای بی شماری دارد و به همین دلیل تا این حد مورد استقبال بیماران قرار گرفته است.

 

https://www.samatak.com/ads/reportage/%DA%A9%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%85%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%DB%8C%D9%86-%DA%A9%D9%85%D8%B1.html

 

پزشکی و سلامت...
ما را در سایت پزشکی و سلامت دنبال می کنید

برچسب : کیست مویی کمر,دمران کیست مویی,بیماری کیست مویی, نویسنده : maralmah healthy بازدید : 130 تاريخ : جمعه 28 مرداد 1401 ساعت: 17:58

شقاق مقعدی یک بیماری شایع است که در آن یک پارگی دردناک در پوشش مقعد، سوراخ پشتی که در آن مدفوع دفع می‌شود، وجود دارد. اغلب به عنوان احساسی مانند عبور از شیشه شکسته توصیف می‌شود.

علائم معمولی شقاق مقعدی احساس پارگی یا سوزش و معمولاً مقدار کمی خونریزی قرمز روشن در طول و بعد از اجابت مزاج است. این وضعیت می‌تواند بسیار دردناک باشد.
تخمین زده می شود که از هر ۱۰ نفر یک نفر ممکن است در طول زندگی خود دچار شقاق مقعدی شود. اگرچه نمی توان رقم دقیقی را تعیین کرد، زیرا ممکن است برخی از افراد از صحبت کردن در مورد این بیماری با پزشک خود خجالت بکشند.
شکست و به نتیجه نرسیدن درمان دارویی نشانه ای برای درمان جراحی است. معمولا بیماران در تلاش‌های مداوم برای یافتن یک درمان پزشکی جایگزین برای شقاق مقعدی هستند که به اندازه روش‌های جراحی و شقاق برای این بیماری موثر باشد.

منبع مقاله

علل ایجاد شقاق مقعدی

شقاق مقعدی اغلب در اثر آسیب به مجرای پشتی (مقعد) ایجاد می‌شود. کشش و پارگی ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که فرد مدفوع سختی را دفع کند.
در بیشتر افراد، این آسیب پوستی بدون هیچ مشکلی به سرعت بهبود می‌یابد. با این حال، به نظر می‌رسد برخی از افراد فشار عضله اطراف مقعد (اسفنکتر مقعد) بالاتر از حد طبیعی دارند. عضله "سفت تر" از حد معمول است.
تصور می شود که این افزایش فشار ممکن است خون رسانی به مقعد را کاهش دهد و در نتیجه روند بهبود زخم را به تاخیر بیندازد. انقباض عضلات می‌تواند باعث ایجاد پارگی مقعد (شقاق) شود.
یبوست می‌تواند احتمال ایجاد شقاق مقعدی را افزایش دهد.یبوست یا زمانی اتفاق می افتد که مدفوع شما سفت شود و دفع آن سخت تر ویا دردناک تر باشد، یا اینکه دفعات دفع مدفوع شما به میزان قابل توجهی کمتر از حد معمول باشد.
برخی از داروها به ویژه مسکن های قوی می توانند شما را دچار یبوست کنند. شرایط پزشکی مانند کم کاری غده تیروئید نیز همینطور است.
گاهی در صورت داشتن اسهال شدید، شقاق مقعدی رخ می‌دهد. شقاق مقعدی در دوران بارداری و زایمان نیز شایع است.در حدود 1 زن از هر 10 زن هنگام زایمان طبیعی به فیشر مبتلا می‌شوند.
در تعداد کمی از موارد، شقاق به دلایل دیگر رخ می‌دهد. به عنوان مثال، بیماری‌های التهابی روده مثل بیماری کرون، کولیت اولسراتیو یا یک عفونت مقاربتی مانند عفونت تبخال مقعدی

شقاق مقعد چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک شما معمولاً پارگی مقعد (شقاق) را با علائم معمول شما و با معاینه پوست اطراف (مقعد) تشخیص می‌دهد. معمولاً هیچ آزمایش دیگری لازم نیست، اما پزشک ممکن است به عوامل دیگری مشکوک شود و آزمایش‌های دیگری را فقط برای بررسی روده و مجرای پشتی ترتیب دهد.

درمان شقاق مقعد

هدف اصلی درمان شقاق مقعدی کاهش درد است. درمان شقاق مقعدی معمولاً با پیروی از یک رژیم غذایی با فیبر بالا و همچنین مصرف مایعات کافی برای نرم شدن مدفوع و جلوگیری از آسیب بیشتر به ناحیه در حین بهبود زخم آغاز می‌شود. معمولاً داروهای ضد درد نیز تجویز می شود.
معمولاً شقاق مقعدی با درمان خانگی بهبود می یابد. اما در مورد شقاق مزمن مقعد، گاهی اوقات جراحی توصیه می‌شود.

داروی شقاق مقعد

میزان تاثیر گذاری دارو و پماد برای درمان شقاق به عوامل مختلفی بستگی دارد، به طور مثال نوع این بیماری، علت ایجاد عارضه و سن بیمار و … همگی در نتیجه درمان دارویی اثرگذار هستند. اگر بیمار خیلی سریع و زمانی که فیشر در حالت حاد است، برای درمان اقدام کند، شانس رفع شقاق با مصرف پماد بیشتر است، معمولاً با چند روز مصرف دارو می‌توان علائم بیماری رفع نمود. داروهایی که برای تسکین درد و بهبود شقاق مقعد استفاده می‌شوند معمولا به شرح زیر است:

۱- کرم یا پماد بی حس کننده

این باید قبل از رفتن به توالت اعمال شود. کرم ها و پمادهای بی حس کننده را می توان با نسخه یا بدون نسخه تهیه کرد. پمادهای بی حس کننده فقط باید برای دوره های کوتاه تا حدود پنج تا هفت روز استفاده شوند، در غیر این صورت ممکن است پوست اطراف مقعد تحریک شود.

۲- کرم یا پماد استروئیدی

اگر تورم شدید باشد، ممکن است استروئیدهای موضعی برای کاهش تورم توصیه شود. این ممکن است به تسکین درد و هر گونه خارش کمک کند. برای جلوگیری از عوارض جانبی مانند نازک شدن پوست یا بزرگ شدن رگ های خونی، استروئیدها را نباید بیش از یک هفته در یک زمان استفاده کرد.

۳- مسکن ها

ایبوپروفن و پاراستامول می توانند به کاهش درد کمک کنند. از مصرف مواد افیونی باید اجتناب شود، زیرا این امر می تواند باعث یبوست شود که ممکن است وضعیت را بدتر کند و به طور بالقوه اعتیادآور باشد.

۴- نرم شدن مدفوع

اگر مدفوع نرم نگه داشته شود، شقاق مقعدی راحت‌تر بهبود می‌یابد تا راحت‌تر دفع شود. رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی مواد غذایی با فیبر بالا، مانند میوه، سبزیجات، غلات کامل، آجیل و دانه ها ممکن است کمک کننده باشد.
داروهایی که به‌عنوان نرم‌کننده مدفوع عمل می‌کنند نیز ممکن است با نسخه تهیه شوند یا از داروخانه‌ها بدون نسخه خریداری شوند.

۵- پماد نیتروگلیسیرین برای درمان شقاق

نیتروگلیسیرین (گیلسیرین تری نیترات) از معروف ترین و بهترین پمادها برای درمان شقاق است که پزشک معرفی می‌کند. با استعمال این پماد ماده ای به نام نیتریک اکسید یا NO در بدن آزاد می‌شود. نیتریک اکسید گردش خون در این موضع را افزایش می‌دهد، در نتیجه از فشار داخلی عضله کاسته شده، بنابراین درد و سوزش مقعد نیز رفع می‌شود. با تداوم در مصرف می‌توان بیماری را به طور کامل از بین برد.

درمان شقاق با لیزر

شاید فکر کنید درمان شقاق مقعدی (درمان فیشر) به طور قطعی نیاز به تیغ و عمل جراحی دارد، ولی امروزه تکنیک درمانی نوین و بسیار اثربخشی تحت عنوان لیزر درمانی به وجود آمده است که در کمتر از یک ساعت بیماری شما را برای همیشه درمان می‌کند. درمان سریع شقاق مقعدی با لیزر، با تاباندن اشعه و پرتوهای لیزر به موضع بیماری و نفوذ این پرتوها به عمق پوست انجام می‌شود.

جراحی شقاق مقعد

نوع جراحی توصیه شده برای درمان شقاق مقعدی معمولاً اسفنکتروتومی است که هدف آن شل کردن اسفنکتر مقعد است. یک جراح عضله را برش می دهد تا عضله مقعد را شل کند، بنابراین خون رسانی را بهبود می بخشد و به بهبودی کمک می کند. بی اختیاری از عوارض احتمالی این جراحی است، بنابراین این جراحی فقط به افرادی توصیه می شود که علائم آنها با وجود دارو حداقل یک تا سه ماه ادامه داشته باشد. زمان بهبودی جراحی شقاق مقعد از فردی به فرد دیگر متفاوت است.
در روش درمان شقاق با لیزر، کانال مقعدی شما کمی شل می‌شود و با کمک اشعه لیزر زخم و ترک ناشی از این بیماری ترمیم می‌گردد. روش لیزر فیشر یک عمل سرپایی به شمار می‌رود که با بی حسی موضعی انجام می‌شود اما نتایج آن قطعی است.
عمل شقاق با لیزر در مقایسه با جراحی فیشر مزایای بی شماری دارد و به همین دلیل تا این حد مورد استقبال بیماران قرار گرفته است.

 

 

پزشکی و سلامت...
ما را در سایت پزشکی و سلامت دنبال می کنید

برچسب : داروی شقاق,پماد شقاق,درمان شقاق با دارو, نویسنده : maralmah healthy بازدید : 136 تاريخ : جمعه 28 مرداد 1401 ساعت: 17:55

یبوست یک عارضه گوارشی شایع است و در هر سنی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. معمولاً می توانید آن را در خانه با تغییرات ساده در رژیم غذایی و سبک زندگی خود درمان کنید. اما گاهی اوقات هم، یبوست ناشی از انسداد در روده بزرگ است. در این مورد، فرد به مراقبت های پزشکی فوری نیاز دارد. در مواقع دیگر، ممکن است صرفاً به دلیل کمبود فیبر یا آب باشد. در این مقاله به علل اصلی یبوست و نحوه درمان یا پیشگیری از آن می پردازیم.

یبوست چیست؟

یبوست زمانی اتفاق می افتد که فرد در تخلیه روده بزرگ مشکل داشته باشد. درمان های خانگی و تغییر شیوه زندگی اغلب می تواند به رفع آن کمک کند، اما گاهی اوقات ممکن است به مراقبت پزشکی نیاز داشته باشد.

یبوست می تواند به دلایل زیادی رخ دهد، مانند زمانی که مدفوع به آرامی از روده بزرگ عبور می کند. هرچه غذا در دستگاه گوارش کندتر حرکت کند، روده بزرگ آب بیشتری جذب می کند و مدفوع سفت تر می شود. فردی که کمتر از 3 بار در هفته مدفوع می کند ممکن است یبوست داشته باشد.

آیا من یبوست دارم؟

با بررسی موارد زیر متوجه می شوید که آیا یبوست دارید یا خیر؟ احتمال یبوست وجود دارد اگر:

  • در طول هفته گذشته حداقل 3 بار مدفوع نکرده اید
  • مدفوع اغلب بزرگ و خشک، سفت یا توده ای است
  • وقتی مدفوع دارید زور می زنید یا درد دارید
  • همچنین ممکن است معده درد داشته باشید و احساس نفخ یا بیماری کنید.

علائم اصلی یبوست عبارتند از:

  • مشکل در دفع مدفوع
  • زور زدن هنگام دفع مدفوع
  • دفع مدفوع کمتر از حد معمول
  • مدفوع توده ای، خشک یا سفت
  • درد و گرفتگی در شکم
  • احساس نفخ
  • حالت تهوع
  • از دست دادن اشتها

دلایل ابتلا به یبوست چیست؟

یبوست در بزرگسالان دلایل زیادی می تواند داشته باشد که برخی از آنها شامل موارد زیر است. البته گاهی اوقات هم هیچ دلیل واضحی وجود ندارد.

شایع ترین علل عبارتند از:

  • نخوردن فیبر کافی – مانند میوه، سبزیجات و غلات
  • ننوشیدن مایعات کافی
  • عدم تحرک کافی و گذراندن دوره های طولانی در حالت نشستن یا دراز کشیدن در رختخواب
  • کمبود آب بدن
  • بیماری هایی از قبیل دیابت، کم کاری تیروئید، اسکلرودرمی، لوپوس و افسردگی
  • داروهایی از قبیل مواد مخدر، داروی فشار خون و آرام بخش
  • به تعویق انداختن عمل دفع
  • تغییر رژیم غذایی یا برنامه روزانه
  • یک عارضه جانبی دارو
  • استرس، اضطراب یا افسردگی
  • بیماری بواسیر یا هموروئید
  • یبوست در دوران بارداری و تا 6 هفته پس از زایمان نیز شایع است
  • عملکردهای غیر عادی مانند اینرسی کولون ، dyssynergia عضلات کف لگن
  • سرطان روده یا رکتال و مقعد
  • enterocele، sigmoidocele، رکتوسل، و درهم رفتگی روده رکتوم (پرولاپس)
  • تنگی روده و مقعد (دیورتیکولیت، کرون، تشعشعات، ایسکمی)
  • بیماری های مقعد (تنگی از بیماری کرون، جراحات پس از جراحی، درد مقعد شدید شامل شقاق مقعد و عفونت مقعد)

عوارض

یبوست به خودی خود می تواند ناراحت کننده باشد، اما معمولاً تهدید کننده زندگی نیست. با این حال، اگر نشانه یک بیماری زمینه ای جدی تر باشد، مانند سرطان کولورکتال، یا اگر شروع به ایجاد آسیب بیشتر کند، می تواند مشکل ساز شود. آسیب هایی که می تواند در نتیجه یبوست شدید ایجاد شود شامل موارد زیر است:

  • خونریزی مقعدی پس از زور زدن
  • شقاق مقعد که یک پارگی کوچک در اطراف مقعد است
  • هموروئیدهای علامت دار که رگ های خونی متورم و ملتهب در مقعد هستند.
  • نهفتگی مدفوع، که زمانی رخ می دهد که مدفوع خشک شده راکد می شود و در رکتوم و مقعد جمع می شود و به طور بالقوه منجر به انسداد مکانیکی می شود.

سایر عوارض احتمالی منبع مورد اعتماد شامل کاهش کیفیت زندگی و افسردگی است. جستجوی مشاوره پزشکی برای یبوست ممکن است به جلوگیری از عوارض کمک کند.

 

چرا به یبوست دچار می‌ شویم و چگونه آن را درمان کنیم؟

پزشکی و سلامت...
ما را در سایت پزشکی و سلامت دنبال می کنید

برچسب : یبوست,درمان یبوست,علت یبوست,یبوست در کودکان, نویسنده : maralmah healthy بازدید : 138 تاريخ : دوشنبه 3 مرداد 1401 ساعت: 14:23

درمان فیستول مقعدی

فیستول مقعدی نامی است که برای اکثر مردم چندان آشنا نیست. در واقع، این یک بیماری است که می تواند در بیماران در هر سن و جنس رخ دهد و نسبتاً مکرر یافت می شود، نه کمتر از سایر اختلالات روده و رکتوم. از آنجایی که فیستول مقعدی روی باسن و نزدیک مقعد ایجاد می‌شود، بیماران اغلب احساس خجالت می‌کنند یا مراجعه به پزشک را به تعویق می‌اندازند، حتی وقتی علائمی را تجربه می‌کنند یا در نتیجه رنج می‌برند.

با این حال، درمان نکردن مشکل به سادگی باعث ایجاد علائم مزمن یا جدی‌تر می‌شود که درمان را برای پزشکان دشوارتر می‌کند و اغلب باعث عوارض بیشتر نیز می‌شود.

فیستول مقعدی چیست؟

فیستول مقعدی در اثر عفونت مزمن در ناحیه مقعد ایجاد می‌شود. می‌توان آن را به عنوان یک تونل باریک توصیف کرد که یک دهانه خارجی در پوست نزدیک مقعد را با یک دهانه داخلی در کانال مقعد متصل می‌کند. این می‌تواند در اطراف مقعد و باسن رخ دهد و به طور کلی شبیه یک برآمدگی قرمز و متورم است که اغلب با چرک پر شده است. فیستول مقعدی را می توان به ۲ نوع اصلی تقسیم کرد:

فیستول مقعدی ساده فیستول نسبتا کم عمقی است و به سختی از اسفنکتر مقعدی عبور می‌کند و درمان را نسبتاً ساده و بدون عارضه می کند.

فیستول های پیچیده مقعدی می‌توانند اشکال مختلفی داشته باشند. به عنوان مثال، ممکن است کاملاً عمیق باشند یا ممکن است یک مسیر منحنی از دهانه داخلی به بیرونی داشته باشند یا ممکن است یک دهانه داخلی داشته باشند اما به چندین مسیر و دهانه خارجی منشعب شوند و غیره. همه این عوامل باعث ایجاد مقعدی پیچیده می شوند. درمان فیستول سخت تر و پیچیده تر است.

علل فیستول مقعدی

فیستول مقعدی در اثر التهاب، انسداد و عفونت باکتریایی غدد مقعدی ایجاد می‌شود که گاهی از روده منشأ می‌گیرد و از دهانه داخلی کانال مقعد وارد می‌شود. همانطور که عفونت و انسداد رشد می کند، تجمع باکتری باعث تشکیل بافت عفونی و چرک در نزدیکی آن می‌شود.

با تجمع چرک، به تدریج راه خود را از طریق لایه‌های عضلانی باز می‌کند تا جایی که حفره‌ای بین کانال مقعد و پوست سطحی نزدیک مقعد ایجاد می‌کند تا بتواند تخلیه شود و در نتیجه فیستول مقعدی ایجاد می‌شود. گاهی اوقات فیستول نتیجه آبسه پری مقعدی است که با جراحی تخلیه شده است.

آیا مشکل من فیستول مقعدی است؟

فیستول (anal fistula) را اگر بخواهیم ساده تعریف کنیم، بافت های گوناگون ناحیه مقعد را در نظر بگیرید. این بافت ها در حالت عادی از یکدیگر جدا هستند. از طرفی غدد مختلفی در ناحیه ی مقعد وجود دارند که ترشحات خود را به درون کانال مقعد می‌ریزند.

اگر خروجی یکی از غدد مسدود شود، چرک و عفونت به وجود می آید. این چرک و عفونت می تواند گسترش یابد و به شکل کانالی باریک در آید که دو سر آن باز است به طوری که دو بافت جداگانه ی مقعد را به یکدیگر متصل می‌کند و یک سر این کانال باریک به سطح پوست اطراف مقعد راه باز می‌کند و چرک و عفونت ها از آن بیرون می‌زند.

معمولا علت اصلی چنین وضعیتی آبسه است اما دلایل دیگری هم وجود دارند که زمینه ساز این مشکل هستند. مثل انواع بیماری های عفونی و گوارشی.

 

https://footofan.com/darmanlaser-anal-fistula-treatment/

پزشکی و سلامت...
ما را در سایت پزشکی و سلامت دنبال می کنید

برچسب : درمان فیستول مقعدی,جراحی فیستول,عمل فیستول,دمران فیستول با لیزر, نویسنده : maralmah healthy بازدید : 122 تاريخ : دوشنبه 3 مرداد 1401 ساعت: 14:21

فیستول مقعدی نامی است که برای اکثر مردم چندان آشنا نیست. در واقع، این یک بیماری است که می تواند در بیماران در هر سن و جنس رخ دهد و نسبتاً مکرر یافت می شود، نه کمتر از سایر اختلالات روده و رکتوم. از آنجایی که فیستول مقعدی روی باسن و نزدیک مقعد ایجاد می‌شود، بیماران اغلب احساس خجالت می‌کنند یا مراجعه به پزشک را به تعویق می‌اندازند، حتی وقتی علائمی را تجربه می‌کنند یا در نتیجه رنج می‌برند.

با این حال، درمان نکردن مشکل به سادگی باعث ایجاد علائم مزمن یا جدی‌تر می‌شود که درمان را برای پزشکان دشوارتر می‌کند و اغلب باعث عوارض بیشتر نیز می‌شود.

فیستول مقعدی چیست؟

فیستول مقعدی در اثر عفونت مزمن در ناحیه مقعد ایجاد می‌شود. می‌توان آن را به عنوان یک تونل باریک توصیف کرد که یک دهانه خارجی در پوست نزدیک مقعد را با یک دهانه داخلی در کانال مقعد متصل می‌کند. این می‌تواند در اطراف مقعد و باسن رخ دهد و به طور کلی شبیه یک برآمدگی قرمز و متورم است که اغلب با چرک پر شده است. فیستول مقعدی را می توان به ۲ نوع اصلی تقسیم کرد:

فیستول مقعدی ساده فیستول نسبتا کم عمقی است و به سختی از اسفنکتر مقعدی عبور می‌کند و درمان را نسبتاً ساده و بدون عارضه می کند.

فیستول های پیچیده مقعدی می‌توانند اشکال مختلفی داشته باشند. به عنوان مثال، ممکن است کاملاً عمیق باشند یا ممکن است یک مسیر منحنی از دهانه داخلی به بیرونی داشته باشند یا ممکن است یک دهانه داخلی داشته باشند اما به چندین مسیر و دهانه خارجی منشعب شوند و غیره. همه این عوامل باعث ایجاد مقعدی پیچیده می شوند. درمان فیستول سخت تر و پیچیده تر است.

علل فیستول مقعدی

فیستول مقعدی در اثر التهاب، انسداد و عفونت باکتریایی غدد مقعدی ایجاد می‌شود که گاهی از روده منشأ می‌گیرد و از دهانه داخلی کانال مقعد وارد می‌شود. همانطور که عفونت و انسداد رشد می کند، تجمع باکتری باعث تشکیل بافت عفونی و چرک در نزدیکی آن می‌شود.

با تجمع چرک، به تدریج راه خود را از طریق لایه‌های عضلانی باز می‌کند تا جایی که حفره‌ای بین کانال مقعد و پوست سطحی نزدیک مقعد ایجاد می‌کند تا بتواند تخلیه شود و در نتیجه فیستول مقعدی ایجاد می‌شود. گاهی اوقات فیستول نتیجه آبسه پری مقعدی است که با جراحی تخلیه شده است.

آیا مشکل من فیستول مقعدی است؟

فیستول (anal fistula) را اگر بخواهیم ساده تعریف کنیم، بافت های گوناگون ناحیه مقعد را در نظر بگیرید. این بافت ها در حالت عادی از یکدیگر جدا هستند. از طرفی غدد مختلفی در ناحیه ی مقعد وجود دارند که ترشحات خود را به درون کانال مقعد می‌ریزند.

اگر خروجی یکی از غدد مسدود شود، چرک و عفونت به وجود می آید. این چرک و عفونت می تواند گسترش یابد و به شکل کانالی باریک در آید که دو سر آن باز است به طوری که دو بافت جداگانه ی مقعد را به یکدیگر متصل می‌کند و یک سر این کانال باریک به سطح پوست اطراف مقعد راه باز می‌کند و چرک و عفونت ها از آن بیرون می‌زند.

معمولا علت اصلی چنین وضعیتی آبسه است اما دلایل دیگری هم وجود دارند که زمینه ساز این مشکل هستند. مثل انواع بیماری های عفونی و گوارشی.

 

https://footofan.com/darmanlaser-anal-fistula-treatment/

پزشکی و سلامت...
ما را در سایت پزشکی و سلامت دنبال می کنید

برچسب : درمان فیستول مقعدی,جراحی فیستول,عمل فیستول,دمران فیستول با لیزر, نویسنده : maralmah healthy بازدید : 143 تاريخ : دوشنبه 3 مرداد 1401 ساعت: 14:21

برچسب‌های پوستی یا گوشت اضافه مقعدی یک مشکل شایع و خوش خیم پوست است. آنها ممکن است مانند برآمدگی های کوچک یا مناطق برجسته روی مقعد احساس شوند. داشتن چندین برچسب پوستی به طور همزمان هم اتفاق می‌افتد. ما بیشتر در مورد اینکه چرا گوشت اضافه مقعدی تشکیل می‌شود، نحوه تشخیص علت و اینکه چه انتظاری از درمان را بررسی می کنیم:

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

علائم گوشت اضافه مقعدی

گوشت اضافه مقعدی به عنوان یک تکه بافت اضافی در اطراف مقعد یا در نواحی اطراف ظاهر می‌شود. این نباید منجر به درد یا خونریزی شود، اما برچسب پوستی مقعدی به دلیل وجود بافت اضافی پوست می‌تواند آزاردهنده، خارش‌دار و ناراحت‌کننده شود.

گوشت اضافه مقعدی در ابتدا معمولا کوچک است، اما ممکن است در طول زمان رشد کنند. سیاهرگ‌هایی که بواسیر بر آنها تأثیر می‌گذارد، بخشی طبیعی از آناتومی انسان است. با این حال، وقتی اینها بزرگ می‌شوند، خطر افتادگی دارند، به این معنی که از مقعد بیرون زده اند.

به دلیل موقعیت مکانی و شباهت شکل ظاهری، به راحتی می‌توان آنها را با گوشت اضافه مقعدی اشتباه گرفت. البته تفاوت‌هایی هم بین این دو وجود دارد که به افراد کمک می‌کند آنها را از هم جدا کنند:

گوشت اضافه مقعد یا برچسب‌های پوستی به طور کلی بدون درد هستند. از سوی دیگر، هموروئید می‌تواند بسیار دردناک باشد (اگرچه همیشه اینطور نیست)

نکته دیگر اینکه معمولا بواسیر حتی بعد از تماس خفیف هم خونریزی می‌کند، اما گوشت اضافه مقعد معمولاً خونریزی نمی‌کند.

همچنین زائده‌های هموروئیدی معمولا قرمز یا بنفش هستند اما برچسب‌های پوستی یا گوشت اضافه مقعد معمولاً همرنگ پوست شما هستند.

تفاوت گوشت اضافه مقعد و زگیل‌های مقعدی

ممکن است زائده‌های زگیل روی مقعد ایجاد شود که اغلب به دلیل عفونت ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است. در اینجا نحوه تمایز آنها از گوشت اضافه مقعدی آمده است:

اندازه: گوشت اضافه مقعد در بزرگ ترین اندازه خود به چند سانتی متر می‌رسند. در حالیکه زگیل ها می‌توانند در طول زمان بزرگتر از این مقدار شوند و کل ناحیه اطراف مقعد را بپوشانند. آنها همچنین می‌توانند به اندام تناسلی سرایت کنند.

سوزش: برچسب های پوستی مقعد ممکن است به دلیل بافت اضافی پوست باعث ناراحتی و خارش شوند. اما زگیل مقعدی اغلب باعث خارش و سوزش می‌شود و ممکن است پس از تماس با پوست خونریزی کند.

سطح: زگیل‌های بزرگتر دارای سطحی ناهموار شبیه به گل کلم هستند. اما گوشت اضافه مقعد بافت و رنگی مشابه پوست شما دارند، اگرچه ممکن است کمی چروکیده باشند.

اگر هنوز مطمئن نیستید که آیا برجستگی‌های روی مقعد ناشی از برچسب‌های پوستی است یا بیماری دیگری، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

دلایل گوشت اضافه مقعد چیست؟

پوست اطراف مقعد اغلب شل تر از پوست سایر قسمت های بدن است. این به این دلیل است که پوست این ناحیه باید در طول اجابت مزاج منبسط شود تا مدفوع بتواند دفع شود.

اگر رگ خونی نزدیک مقعد متورم یا بزرگ شود، می‌تواند منجر به هموروئید شود. پوست اضافی که بواسیر تولید می کند به یک زائده پوستی تبدیل می‌شود. پوست اضافی ممکن است حتی پس از کاهش تورم باقی بماند. برآمدگی یا متورم شدن رگ‌های خونی ممکن است به دلایل زیر رخ دهد:

  • زور زدن به دلیل یبوست
  • اسهال
  • بلند کردن سنگین
  • ورزش شدید
  • بارداری
  • لخته شدن خون در داخل یا اطراف مقعد
  • تحریک یا اصطکاک بیش از حد در ناحیه

اگر هموروئید یا سایر بیماری‌های عروق خونی را در ناحیه مقعد خود داشته‌اید، به احتمال زیاد گوشت اضافه مقعدی هم وجود خواهد داشت.

اگر به بیماری کرون یا بیماری التهابی دیگری مبتلا هستید، برچسب پوستی یا گوشت اضافه مقعد ممکن است به دلیل التهاب ایجاد شوند. در یک مطالعه در سال 2020 روی 103 بیمار بیمارستانی مبتلا به بیماری کرون، حدود 29 درصد منبع مورد اعتماد شرکت‌کنندگان دارای برچسب‌های پوستی مقعد بودند.

تشخیص

اگرچه گوشت‌های اضافه مقعدی خوش خیم هستند، اما همچنان می‌توانند دلیلی برای نگرانی باشند. به همین دلیل، ایده خوبی است که از پزشک خود بخواهید تأیید کند که برآمدگی که احساس می‌کنید نتیجه یک گوشت اضافه یا بیماری مقعدی است و نه چیز دیگری، مانند تومور یا لخته خون.

برای تشخیص، پزشک احتمالاً یک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد. در طول این معاینه، ممکن است از شما خواسته شود که لباس زیر خود را درآورید و به پهلو دراز بکشید. در ابتدا پزشک یک معاینه بصری انجام می‌دهد و مقعد را بررسی می‌کند. آنها همچنین ممکن است معاینه رکتوم را انجام دهند و انگشت خود را وارد راست روده کنند تا تود‌ها یا برآمدگی‌ها را احساس کنند.

اگر پزشک شما به اطلاعات بیشتری برای تشخیص نیاز داشته باشد، ممکن است یکی از دو روش زیر را برای بررسی داخل دهانه مقعد و راست روده نیز استفاده کند. دو روش آنوسکوپی و سیگموئیدوسکوپی می‌توانند به رد هرگونه بیماری یا نگرانی زمینه ای رکتوم مانند سرطان کمک کنند.

پس از تشخیص، پزشک می‌تواند درباره گزینه‌های درمانی شما صحبت کند. برخی از پزشکان برداشتن برچسب پوستی مقعد را توصیه می‌کنند، اما ممکن است نیازی نباشد گوشت اضافه مقعدی را درمان کنید.

درمان

طبق گفته سایت درمان کلینیک طبیعتا روش درمان گوشت اضافه در مقعد با توجه به علت بوجود آمدن آن می‌تواند متفاوت باشد. اما در نظر داشته باشید که برای از بین بردن این زائده و بازگشت مقعد به شکل نرمال، راهی به جز جراحی و لیزر وجود ندارد.

درمان خانگی

معمولا اقدام به درمان دارویی و خانگی اولین راهی است که بیماران برای رهایی از عارضه ای که به آن دچار می شوند در پی می گیرند.

قبل تر هم اشاره کردیم که از بین بردن این زائده مقعدی با استفاده از روش های خانگی ممکن نیست و حتی ممکن است درمان را با مشکل مواجه کند.

لیزر

یکی از جدیدترین و سریع‌ترین روش‌هایی که می‌توانید برای درمان این عارضه و سایر بیماری‌های نشیمنگاهی انتخاب کنید، لیزر است. درمان گوشت اضافه مقعدی با لیزر که در مطب قابل انجام است، یک عمل سرپایی به شمار می‌رود که بیشتر از نیم ساعت طول نمی‌کشد و بیمار کمترین میزان درد و ناراحتی را تجربه می‌کند.

 

yun.ir/c0a2f9

پزشکی و سلامت...
ما را در سایت پزشکی و سلامت دنبال می کنید

برچسب : گوشت اضافه مقعد,درمان گوشت اضافه,گوشت اضافی مقعد, نویسنده : maralmah healthy بازدید : 149 تاريخ : دوشنبه 3 مرداد 1401 ساعت: 14:17

برچسب‌های پوستی یا گوشت اضافه مقعدی یک مشکل شایع و خوش خیم پوست است. آنها ممکن است مانند برآمدگی های کوچک یا مناطق برجسته روی مقعد احساس شوند. داشتن چندین برچسب پوستی به طور همزمان هم اتفاق می‌افتد. ما بیشتر در مورد اینکه چرا گوشت اضافه مقعدی تشکیل می‌شود، نحوه تشخیص علت و اینکه چه انتظاری از درمان را بررسی می کنیم:

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

علائم گوشت اضافه مقعدی

گوشت اضافه مقعدی به عنوان یک تکه بافت اضافی در اطراف مقعد یا در نواحی اطراف ظاهر می‌شود. این نباید منجر به درد یا خونریزی شود، اما برچسب پوستی مقعدی به دلیل وجود بافت اضافی پوست می‌تواند آزاردهنده، خارش‌دار و ناراحت‌کننده شود.

گوشت اضافه مقعدی در ابتدا معمولا کوچک است، اما ممکن است در طول زمان رشد کنند. سیاهرگ‌هایی که بواسیر بر آنها تأثیر می‌گذارد، بخشی طبیعی از آناتومی انسان است. با این حال، وقتی اینها بزرگ می‌شوند، خطر افتادگی دارند، به این معنی که از مقعد بیرون زده اند.

به دلیل موقعیت مکانی و شباهت شکل ظاهری، به راحتی می‌توان آنها را با گوشت اضافه مقعدی اشتباه گرفت. البته تفاوت‌هایی هم بین این دو وجود دارد که به افراد کمک می‌کند آنها را از هم جدا کنند:

گوشت اضافه مقعد یا برچسب‌های پوستی به طور کلی بدون درد هستند. از سوی دیگر، هموروئید می‌تواند بسیار دردناک باشد (اگرچه همیشه اینطور نیست)

نکته دیگر اینکه معمولا بواسیر حتی بعد از تماس خفیف هم خونریزی می‌کند، اما گوشت اضافه مقعد معمولاً خونریزی نمی‌کند.

همچنین زائده‌های هموروئیدی معمولا قرمز یا بنفش هستند اما برچسب‌های پوستی یا گوشت اضافه مقعد معمولاً همرنگ پوست شما هستند.

تفاوت گوشت اضافه مقعد و زگیل‌های مقعدی

ممکن است زائده‌های زگیل روی مقعد ایجاد شود که اغلب به دلیل عفونت ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است. در اینجا نحوه تمایز آنها از گوشت اضافه مقعدی آمده است:

اندازه: گوشت اضافه مقعد در بزرگ ترین اندازه خود به چند سانتی متر می‌رسند. در حالیکه زگیل ها می‌توانند در طول زمان بزرگتر از این مقدار شوند و کل ناحیه اطراف مقعد را بپوشانند. آنها همچنین می‌توانند به اندام تناسلی سرایت کنند.

سوزش: برچسب های پوستی مقعد ممکن است به دلیل بافت اضافی پوست باعث ناراحتی و خارش شوند. اما زگیل مقعدی اغلب باعث خارش و سوزش می‌شود و ممکن است پس از تماس با پوست خونریزی کند.

سطح: زگیل‌های بزرگتر دارای سطحی ناهموار شبیه به گل کلم هستند. اما گوشت اضافه مقعد بافت و رنگی مشابه پوست شما دارند، اگرچه ممکن است کمی چروکیده باشند.

اگر هنوز مطمئن نیستید که آیا برجستگی‌های روی مقعد ناشی از برچسب‌های پوستی است یا بیماری دیگری، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

دلایل گوشت اضافه مقعد چیست؟

پوست اطراف مقعد اغلب شل تر از پوست سایر قسمت های بدن است. این به این دلیل است که پوست این ناحیه باید در طول اجابت مزاج منبسط شود تا مدفوع بتواند دفع شود.

اگر رگ خونی نزدیک مقعد متورم یا بزرگ شود، می‌تواند منجر به هموروئید شود. پوست اضافی که بواسیر تولید می کند به یک زائده پوستی تبدیل می‌شود. پوست اضافی ممکن است حتی پس از کاهش تورم باقی بماند. برآمدگی یا متورم شدن رگ‌های خونی ممکن است به دلایل زیر رخ دهد:

  • زور زدن به دلیل یبوست
  • اسهال
  • بلند کردن سنگین
  • ورزش شدید
  • بارداری
  • لخته شدن خون در داخل یا اطراف مقعد
  • تحریک یا اصطکاک بیش از حد در ناحیه

اگر هموروئید یا سایر بیماری‌های عروق خونی را در ناحیه مقعد خود داشته‌اید، به احتمال زیاد گوشت اضافه مقعدی هم وجود خواهد داشت.

اگر به بیماری کرون یا بیماری التهابی دیگری مبتلا هستید، برچسب پوستی یا گوشت اضافه مقعد ممکن است به دلیل التهاب ایجاد شوند. در یک مطالعه در سال 2020 روی 103 بیمار بیمارستانی مبتلا به بیماری کرون، حدود 29 درصد منبع مورد اعتماد شرکت‌کنندگان دارای برچسب‌های پوستی مقعد بودند.

تشخیص

اگرچه گوشت‌های اضافه مقعدی خوش خیم هستند، اما همچنان می‌توانند دلیلی برای نگرانی باشند. به همین دلیل، ایده خوبی است که از پزشک خود بخواهید تأیید کند که برآمدگی که احساس می‌کنید نتیجه یک گوشت اضافه یا بیماری مقعدی است و نه چیز دیگری، مانند تومور یا لخته خون.

برای تشخیص، پزشک احتمالاً یک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد. در طول این معاینه، ممکن است از شما خواسته شود که لباس زیر خود را درآورید و به پهلو دراز بکشید. در ابتدا پزشک یک معاینه بصری انجام می‌دهد و مقعد را بررسی می‌کند. آنها همچنین ممکن است معاینه رکتوم را انجام دهند و انگشت خود را وارد راست روده کنند تا تود‌ها یا برآمدگی‌ها را احساس کنند.

اگر پزشک شما به اطلاعات بیشتری برای تشخیص نیاز داشته باشد، ممکن است یکی از دو روش زیر را برای بررسی داخل دهانه مقعد و راست روده نیز استفاده کند. دو روش آنوسکوپی و سیگموئیدوسکوپی می‌توانند به رد هرگونه بیماری یا نگرانی زمینه ای رکتوم مانند سرطان کمک کنند.

پس از تشخیص، پزشک می‌تواند درباره گزینه‌های درمانی شما صحبت کند. برخی از پزشکان برداشتن برچسب پوستی مقعد را توصیه می‌کنند، اما ممکن است نیازی نباشد گوشت اضافه مقعدی را درمان کنید.

درمان

طبق گفته سایت درمان کلینیک طبیعتا روش درمان گوشت اضافه در مقعد با توجه به علت بوجود آمدن آن می‌تواند متفاوت باشد. اما در نظر داشته باشید که برای از بین بردن این زائده و بازگشت مقعد به شکل نرمال، راهی به جز جراحی و لیزر وجود ندارد.

درمان خانگی

معمولا اقدام به درمان دارویی و خانگی اولین راهی است که بیماران برای رهایی از عارضه ای که به آن دچار می شوند در پی می گیرند.

قبل تر هم اشاره کردیم که از بین بردن این زائده مقعدی با استفاده از روش های خانگی ممکن نیست و حتی ممکن است درمان را با مشکل مواجه کند.

لیزر

یکی از جدیدترین و سریع‌ترین روش‌هایی که می‌توانید برای درمان این عارضه و سایر بیماری‌های نشیمنگاهی انتخاب کنید، لیزر است. درمان گوشت اضافه مقعدی با لیزر که در مطب قابل انجام است، یک عمل سرپایی به شمار می‌رود که بیشتر از نیم ساعت طول نمی‌کشد و بیمار کمترین میزان درد و ناراحتی را تجربه می‌کند.

 

yun.ir/c0a2f9

پزشکی و سلامت...
ما را در سایت پزشکی و سلامت دنبال می کنید

برچسب : گوشت اضافه مقعد,درمان گوشت اضافه,گوشت اضافی مقعد, نویسنده : maralmah healthy بازدید : 141 تاريخ : دوشنبه 3 مرداد 1401 ساعت: 14:16

قطعا شما هم از این موضوع آگاهی کامل دارید که حاصل شدن نتیجه مثبت و قطعی پس از هر عمل، به دوره نقاهت آن بستگی دارد. این مورد در ارتباط با دوره نقاهت پس از عمل هموروئید نیز صادق است.

بنابراین بیمار باید کاملا این دوره را به خوبی سپری کند تا بتواند هر چه زودتر فعالیه های روزمره خود را از سر گیرد.

پس از عمل جراحی هموروئید با تیغ بیمار معمولا یک روز کامل بستری می شود و دوره نقاهت او بین 10 تا 14 روز نوسان دارد.

پس از جراحی معمولا پزشک ماده بی حسی به موضع تزریق می کند که 6 تا 8 ساعت پس از عمل تاثیر خود را می گذارد تا بیمار درد کمتری داشته باشد.

وجه تمایز درمان در کلینیک زارعی نسبت به سایر کلینیک ها در تهران

کلینیک زارعی مرکز تخصصی درمان بیماریهای نشیمنگاهی بوده که به تمام روش های درمان آگاهی کامل دارد و نسبت به شرایط بیمار مناسب ترین روش درمان را متخصص علیرضا زارعی انتخاب می کنند.

روزانه تعداد زیادی از بیماران بجز در داخل تهران حتی از شهرستان های مجاور برای درمان به ما مراجعه می کنند و پس از درمان به محل زندگی خود باز می گردند.

همچنین مشاوره آنلاین پیش از مراجعه برای درمان حضوری یکی دیگر از امکانات این کلینیک می باشد.

دوران نقاهت بعد از عمل هموروئید چگونه و چقدر است؟

پزشکی و سلامت...
ما را در سایت پزشکی و سلامت دنبال می کنید

برچسب : بواسیر,هموروئید, نویسنده : maralmah healthy بازدید : 150 تاريخ : شنبه 1 مرداد 1401 ساعت: 17:08

خبرنامه